Indledning

Barnet skal have mulighed for at opleve glæden ved at være i naturen og udvikle respekt for natur og miljø. Barnet skal kunne erfare naturen med alle sanser samt opleve den som et ”rum” for fantasi og leg.


Mål

  • At give barnet kendskab til årets gang, årstidernes skift, vejret naturfænomener, dyr og planter, ild, jord, vand og luft.
  • At give barnet kendskab til naturen i vores lokalområde.
  • At give barnet mulighed for sanseoplevelser.
  • At lære barnet at respektere og værne om naturen.
  • At indsamle naturens materialer til forskellige aktiviteter.
  • At være undrende, nysgerrige og begejstrede sammen med børnene.


Eksempler på aktiviteter

  • At færdes mest muligt i naturen
  • Tale om det vi ser og finder i naturen
  • Klatre i træer
  • Bygge huler
  • Finde dyrespor, plukke blomster, samle sten osv.
  • Emneuger – f.eks.: fra jord til bord eller høst.
  • Skabe sanseoplevelser i naturen – f.eks. mærke sand, vand, sten, bark osv.
  • Lave mad over bål.


Fysiske læringsrum

  • Skoven
  • Marker og enge omkring børnehaven
  • Huul Mølle
  • Åen
  • Legepladsen
  • Området omkring skolen
  • Naturlegepladsen i Skall skoven
  • Redskaber til brug i naturen – f.eks. fiskenet, spande og skovle, forstørrelsesglas o.lign.


Psykisk læringsrum

  • At barnet møder voksne som viser glæde, interesse og ansvarlighed for natur og miljø i hverdagen.


Tegn

  • Barnet udviser glæde og interesse ved at være i naturen.
  • Barnet bliver mere undersøgende og spørgende.
  • Barnet lærer at respektere og værne om naturen.
  • At barnet deltager aktivt i aktiviteterne i naturen.