Indledning

Vi vil skabe et miljø, hvor barnet får mulighed for at møde og afprøve sig selv i forskellige kulturelle traditioner.

Vi vil styrke barnets forskellige udtryksformer og værdier ved at give det adgang til materialer og oplevelser, som kan udvikle dets kulturelle nysgerrighed.


Mål

  • At barnet møder voksne, der formidler kultur og støtter dem i at afprøve forskellige udtryksformer.
  • At barnet har adgang til materialer, redskaber (og moderne medier)
  • At barnet deltager i kulturelle traditioner og kulturelle tilbud i nærmiljøet.


Eksempler på aktiviteter

  • Vi holder bl.a. fastelavn, påske, jul, gallafest, bedsteforældredage, og maddage.
  • Vi deltager i kulturelle aktiviteter ude af huset så som teater, biblioteket, bogbussen og arrangementer på skolen.
  • Vi synger, danser og laver musik og dramatik.
  • Vi læser og hører historier og fortællinger. Vi ser læste historier som film.
  • Vi tegner, maler, klipper og klistrer
  • Vi har motorik og bevægelse
  • Vi fejrer børnenes fødselsdage


Fysisk læringsrum

  • Børnehavens rum så som dukkerum og udklædning
  • Skolens lokaler så som musik, kreativ og hallen
  • Biblioteket
  • Lokalområdet


Psykisk læringsrum

  • Planlægge, igangsætte og inspirere til kreative udfoldelser
  • Motivere til aktiviteter
  • Give mulighed for spontanitet
  • Anerkende ideer
  • Introducere kulturelle traditioner


Tegn

  • At barnet viser glæde og interesse for aktiviteterne
  • At barnet viser nysgerrighed, dvs. er spørgende, undersøgende og eksperimenterende
  • At barnet selv tager initiativ til kreative aktiviteter