Indledning

Barnets kropslighed er både en forudsætning og et udtryk for dets udvikling og læring. Derfor vil vi give barnet mulighed for at færdes i varierende (bevægelsesmiljøer), som kan stimulere dets sanser og være udviklende i forhold til dets motorik og bevægelsesglæde.


Mål

  • At støtte barnet i dets motoriske udvikling, ved at tilbyde forskellige former for bevægelse (både fin- og grovmotoriske aktiviteter)
  • At give barnet positive oplevelser ved at bevæge sig.
  • At give barnet mulighed for at tilegne sig og udforske verden gennem sanserne.
  • At give barnet kendskab til egen krop og sundhed.


Eksempler på aktiviteter

  • Udeliv
  • Fangelege
  • Sanglege
  • Boldspil
  • Forhindringsbane
  • Emneuger – f.eks.: sund mad eller hvad kan min krop ?
  • Forhindringsbane
  • Gymnastikredskaber
  • Finmotorik: male, klippe, tegne, klistre, sy, lave perler, spise o.lign


Fysiske læringsrum

  • Legepladser
  • Hallen
  • Puderum
  • Fodboldbanen
  • Multibanen
  • Udetur


Psykisk læringsrum

  • Give mulighed for at aktiviteterne kan foregå i mindre grupper
  • De voksne igangsætter og inspirerer til kropslig bevægelse.


Tegn

  • Et gladere barn
  • Et mere bevægeligt barn
  • Se efter om barnet udtrykker glæde og engagement i aktiviteterne.
  • At barnet tør prøve nye udfordringer
  • Se om barnet er igangsætter
  • (større koncentrationsevne)